Haii ! Lets Follow Me . Back To Dashboard? Thanks for coming here :)
Vacay In Malaysia
WELCOME TO VACAY IN MALAYSIA BLOG ! LETS TRAVEL WITH ME :)

22 February 2014

Penang Trip Yaww !

Hari ni nurin teringin sangat nak update dan nak share satu lagi tempat best yang nurin dah pergi . Dan yang pasti trip nurin kali ni lebih jauh dan lagi best ! Iye laa , sape laa yang tak seronok kalau dapat berjalan jauh kan . Kali ni nurin nak share pasal trip ke Penang pulak . Dari Melaka nak ke Penang sememangnya jauh dan berjam-jam duduk dalam kereta . Disebabkan tu kitorang gerak waktu malam dan sampai sana waktu pagi . Hampir 8 jam jugak laa perjalanan nak sampai sana . 

Benda pertama yang teruja bila pergi Penang semestinya masa lalu atas Jambatan Pulau Pinang . Biasanya tengok dalam tv je , kali ni dapat naik sendiri atas jambatan yang panjang tu . Sampai kat sana , tempat pertama nurin pergi semestinya kedai makan yang ada kat Penang . Kat sini memang terkenal dengan mamak style dan sememangnya susah nak cari kedai makan melayu :)



Kalau dah sampai Penang , tak lengkap laa kalau tak naik feri kan . Dah teringin sangat , naik laa jugak feri . Pengalaman kali pertama memang best ! Rasa macam taknak turun pun ada dan rasa macam sekejap sangat dapat duduk atas feri tu sebab perjalanan cuma 15-20 minit je. Destinasi nurin seterusnya adalah Taman Kota Lama . Kat sini boleh berehat-rehat dan bersantai tepi laut . Yang istimewanya kat sini jugak kita boleh tengok Star Cruise berlabuh dan macam kat Melaka ada beca cantik-cantik untuk korang naik . 






Dah puas bersantai-santai kitorang teruskan lagi perjalanan pergi ke Bukit Bendera . Tapi takde rezeki nak naik cable car kat sana sebab tempat tu tutup under maintenance . Haihh kecewa laa jugak sebab memang dah excited sangat nak naik Bukit Bendera tu . Next , kitorang pergi jalan-jalan kat sekitar tempat tu dan singgah makan . Dah sampai Penang memang rugi laa kalau tak cuba rasa Pasembur yang semestinya makanan paling popular kat sini :)




Seterusnya , kitorang pergi Kek Lok Si Temple . Actually , ni salah satu tempat yang memang famous kat Penang ni dan waktu kitorang datang memang ramai orang pergi sini . Nak sampai ke bahagian atas temple ni memang payah ! Sebab korang kena mendaki tangga yang memang tak terkira dan sememangnya sempit sebab kat kiri kanan ada kedai-kedai yang jual macam-macam cenderahati . Berpeluh laa jugak kalau nak sampai atas tu . Nak cerita pasal temple ni pun tak tahu sebab tak mendaki sampai ke atas pun sebab dah terlampau penat dan waktu tu memang dah petang . Tapi kawasan kat dalam temple ni memang cantik dan menarik !






Tempat terakhir yang nurin pergi waktu kat Penang ni adalah Pantai Batu Feringgi . Kat sini kitorang cuma bersantai-santai kat tepi pantai sebelum balik Melaka . Pantai ni merupakan pantai yang paling popular kat Penang dan penuh dengan deretan hotel-hotel mewah . Selain tu , pemandangan sekitar pantai ni jugak memang menarik dan hampir sama dengan pantai yang terkenal di dunia iaitu Miami Beach . Kalau dah sampai Penang , rugi kalau tak singgah kat sini . 



p/s : Kat Penang ada banyak lagi tempat menarik yang korang boleh pergi tau ! Kalau nak tahu tempat-tempat best yang ada kat Penang , korang klik {SINI} atau {SINI}

4 cute comment:

Anis Farhana said...

kampung saya kat Penang hehe. tetiba rindu kampung hmmm

Unknown said...

Ohhh , nanti cuti bole laa balik kampung . Btw , Penang memang best !

Unknown said...

pehh...lame x pergi penang..last sekali mase darjah 1..gile lame kan..untung la dapat bercuti sana sini nurin.. :)

Unknown said...

harge tiket ferry tu berapa?

 
This Template Was Made & Design With Love By Me. All Right Reserved To Me.